Önéletrajz

 
"...zenéje sokoldalú, virtuóz és nyitott a szokatlan hangzásokra" (Molnár Szabolcs)

Horváth Balázs 1976-ban született Budapesten. Hétéves korától hegedülni tanult a Tóth Aladár Állami Zeneiskolában (Wambach Ferencné hegedű, Magyar Margit zeneelmélet). Zeneszerzői tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium Zeneszerzés szakán kezdte Fekete Győr István vezetésével, majd felvételt nyert a Zeneakadémia Zeneszerzés szakára, ahol Jeney Zoltán, Bozay Attila és Vajda János növendéke volt. 1999-ben diplomázott. Ugyanezen év szeptemberétől 2002-ig a Zeneakadémia Zeneszerzés DLA programjának doktorandusz hallgatója. 2002. szeptemberétől az Egyetem adjuntusaként, zeneszerzést, ellenpontot, zeneelméletet tanít. DLA fokozatát 2005. októberében szerezte meg.

Számos nemzetközi kurzus résztvevőjeként Dr. Richard Cornell, Louis Andriessen, Robert HP Platz, Rodney Sharmen, Brian Ferneyhough, Michael Jarell, Marco Stroppa, Denis Smalley, Szigetvári Andrea, Eötvös Péter, Karlheinz Stockhausen és Tihanyi László előadásait hallgatta 1994 és 2007 között, 2003-ban pedig a szombathely Bartók Szeminárium Zeneszerzés programjának asszisztense volt Michael Jarrell és Jonathan Harvey mellett.
2013-ban Eötvös Péter, Luca Francesconi és Almási-Tóth András asszisztenseként tanít az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítvány szervezésében létrehozott "Out at SEA" kamaraopera kurzusán.

1997-ben és 1999-ben második díjat nyert a Zeneakadémia zeneszerzés versenyén. 1999-ben 3. díjas lett a kecskeméti Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet pályázatán. 1999-ben Idődalok c. darabja elhangzott Bostonban a 17. ALEA III Nemzetközi Zeneszerzés Versenyének döntőjében. 2000-ben Petrus-passio c. kórusműve nyert nívódíjat a törökszentmiklósi "Megváltás pályázaton". 2002-ben Contraindications, 2006-ban pedig Waiting for... c. kamaraműve nyert 2. díjat a szegedi Vántus István Társaság zeneszerzői pályázatán.
2007-ben első díjat nyert POLY c. darabjával az 'In Memoriam György Ligeti' zeneszerzői pályázaton Berlinben.
2008-ban Repedezett c. művéért 2. díjat kapott a Szépművészeti Múzeum Kardal pályázatán.
2009-ben BORROWED IDEAS c. művével második díjat nyert az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny nagyzenekari kategóriájában.
2011-ben a második Új Magyar Zenei Fórum döntőjében két műve is elhangzott. A (Tek)tonikust a kamarazenekari kategóriában 2., a Fausték az elvarázsolt kastélyban című darabot a nagyzenekari kategóriában 1. díjjal jutalmazta a zsűri.
2013-ban die ReAlisierung einer komPosition c. művéért második díjat és az EMB különdíját, 2017-ben a Plunderphonic intermezzi c. művéért második díjat kapott az Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny nagyzenekari kategóriájában.
2016-ban a 2. Vallai Péter kortárs előadóművészeti fesztivál "RS9 Színház különdíjában" részesült sorok, szavak, betűk... c. darabjáért.
A 2020-as Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny döntőjében két mű kapott díjat. A quasi ciaccona metricaa Kamaraegyüttes kategória első, a 6. és a 8. tétel c. zenekari műért a nagyzenekari kategória második díját kapta Horváh Balázs.
2021-ben a balatonfüredi Quasimodo költőverseny kapcsán megrendezett zeneszerőverseny díjnyertese a Petőcz András versére komponált Európa rádió, Éjszaka c. dalával.

Több bemutatója hangzott el már Magyarországon és külföldön egyaránt. Kompozícióit játszották a Budapesti Őszi Fesztivál, a Mini Fesztivál, az Új Magyar Művek Bemutatója, a Hommage a Bartók - Hangversenyciklus 2006, az amsterdami Gaudeamus Music Week, a Villeneuve-lez-Avignon-i 25. Centre Acanthes fesztivál, a szombathelyi Bartók Fesztivál, a Making New Waves, az ISCM World Music Days (Ljubljana – 2003, Göteborg – 2009, Zágráb – 2011, Tongyeong – 2016) fesztiválján, a londoni Music of Today, a Huddersfield Contemporary Music Festival, a FOCUS! 2007: The Magyar Legacy (New York), a Music in Current (Tokyo), az Aspects de Musique d'Aujourd'hui (Caen, Franciaország), a Mlada Praha, a musikprotokoll (Graz) és a cresc. Biennale für Neue Musik (Frankfurt), az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, a Taiwan International Music Festival (Taipei) keretében.

Szerzőként együtt dolgozott többek között Eötvös Péterrel, Fekete-Kovács Kornéllal, Rivka Golanival, Bársony Péterrel, Keller Andrással, Rácz Zoltánnal, Joel Sachssal, Serei Zsolttal, Tihanyi Lászlóval, Vajda Gergellyel, Pierre-André Valade-dal, Howard Williamssel, Pablo Rus Brosetaval, valamint az Amadinda Ütőegyüttessel, a Budapest Saxophone Quartettel, a Componensemble-val, a Concerto Budapesttel, az Ensemble Modernnel, a 'de ereprijs' együttessel, a Göteborg Symfonikerrel, a Horvát Rádió Big Bandjével, az Intermoduláció Kamaraegyüttessel, a Modern Art Orchestraval, az MR Szimfonikusokkal, az RSO Wien-nel, a New Juilliard Ensemble-vel, a Tokyo Sinfoniettával, az UMZE Kamaraegyüttessel, a Savaria Szimfonikus Zenekarral, a Hong Kong New Music Ensemble-vel.

2004-ben és 2007-ben a Liszt Ferenc Zeneakadémián és a New York-i Juilliard School of Music közös projektjének szervezője, valamint egyik művészeti irányítója. A projekt keretében karmesterként is közreműködött.

Horváth Balázs rendszeresen fellép különböző rendezvények, illetve kortárs kompozíciók karmestereként, előadójaként. Hat fiatal muzsikussal együtt 2009-ben megalapították a THReNSeMBLe együttest, mely kortárszene előadására specializálódott, elsősorban pedig fiatal szerzők műveit mutatják be. Az együttes 2019-ben összekapcsolódott az UMZE együttessel.

2000-2002-ben Kodály Zoltán zeneszerzői ösztöndíjas.
A Magyar Zeneszerzők Egyesülete Horváth Balázst 2004-ben MAGNETS IV (round and round), 2007-ben Waiting for... c. darabjáért Istvánffy Benedek díjjal jutalmazta.
2007-ben Erkel Ferenc-díjjal tüntették ki.
2012-től az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítvány kuratóriumi tagja.
2019-től az UMZE Egyesület elnöke

Darabjait 2001-2006 között az Editio Musica Budapest (EMB), Zeneműkiadó Kft. jelenteti meg.

További információ: Budapest Music Center.